Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) затвердила нові Методичні рекомендації для суб’єктів первинного фінансового моніторингу (СПФМ), що спрямовані на виявлення фінансових операцій, які можуть бути пов'язані із фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення (ФРЗМЗ). Ці зміни були запроваджені відповідно до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».
Що таке ФРЗМЗ і чому це важливо?
Фінансування розповсюдження зброї масового знищення (ФРЗМЗ) включає отримання, переміщення та використання активів, залучених до розповсюдження цієї небезпечної зброї. Для протидії ФРЗМЗ впроваджено цільові фінансові санкції щодо осіб та організацій, визначених Радою Безпеки ООН, які пов'язані з цим видом діяльності.
Основні вимоги до суб’єктів первинного фінансового моніторингу (СПФМ)
Згідно з новими методичними рекомендаціями, СПФМ зобов’язані забезпечити оперативне виявлення осіб, які включені до переліку осіб, пов'язаних з ФРЗМЗ. Це стосується клієнтів, власників істотної участі, контрагентів та інших осіб, залучених до фінансових операцій. Перевірка повинна проводитися за допомогою програмного забезпечення, яке використовує спеціальні алгоритми для виявлення таких осіб.
Як здійснюється перевірка?
СПФМ повинні перевіряти своїх клієнтів за допомогою спеціальних алгоритмів та математичних методів, таких як алгоритм Вагнера-Фішера або Soundex. Вони також повинні враховувати ризики, пов’язані з клієнтами, які мають зв’язки з юрисдикціями, відомими порушенням міжнародних норм, або особами, які займаються підозрілою діяльністю.
Крім того, СПФМ заборонено встановлювати ділові відносини або проводити фінансові операції з особами, які включені до переліку осіб, пов'язаних з ФРЗМЗ. Також СПФМ зобов'язані враховувати фактори ризику, характерні для таких осіб, під час аналізу фінансових операцій.
Індикатори підозрілих операцій
НКЦПФР визначила основні ознаки підозрілих фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з ФРЗМЗ. До них належать складні або незвично великі операції, операції, які не мають очевидної економічної або законної мети, а також ті, що не відповідають запланованій діяльності клієнта.
Підготовка СПФМ до нових вимог
Для ефективного виконання нових вимог СПФМ необхідно використовувати надані методичні рекомендації, а також актуальні типологічні дослідження Держфінмоніторингу. Це дозволить мінімізувати ризики та забезпечити відповідність законодавству у сфері запобігання та протидії ФРЗМЗ.
Тому запровадження нових методичних рекомендацій є важливим кроком у протидії фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення в Україні. Суб’єкти первинного фінансового моніторингу повинні бути готові до виконання цих вимог, щоб забезпечити безпеку фінансової системи країни та запобігти участі у незаконних фінансових операціях.
Зверніться до КУА Assets Financial Group для отримання детальної консультації щодо впровадження нових вимог фінансового моніторингу у вашій компанії та підготовки до відповідності новим стандартам.
Джерело: https://www.nssmc.gov.ua/document/?id=22050159